Sosio Politik Sabah
Sabah atau sebelumnya kemerdekaan
dikenali sebagai Borneo Utara sebagai sebuah unit politik pada tahun 1882 yang
pada ketika itu diperintah oleh The British North Borneo Chartered Company
(BNBC). BNBC memerintah Sabah sehingga tahun 1941. Sabah telah dijajah terus
oleh penjajah British selama 17 tahun sebagai British Crown Colony. Sabah
bersama-sama Sarawak dan Singapura mendapat .kemerdekaan apabila menyertai
Malaysia pada 16 September 1963.
Gambar 1 : Logo British North Borneo
Chartered Company (BNBCC)
Gambar 2 : Bendera British
Crown Colony yang hampir sama dengan jatah negeri Sabah
Penduduk Sabah terdiri daripada
bcberapa kumpulan etnik yang melebihi 50 kumpulan mengikut bahasa pertuturan
dan budaya. Kumpulan yang terbesar ialah Kadazandusun, diikuti dengan Bajau,
Murut, Melayu Brunei,lain-lain bumiputera dan Cina. Dari segi komposisi pen dud
uk, sepertijuga penduduk Sarawak, tidak wujud satu kumpulan etnik yang dominan
melebihi 50 peratus jumlahnya. Mengikut perangkaan tahun 2007 jumlah semua
penduduk Sabah ialah 3.15 juta.
Komposisi penduduk Sabah
Bumiputera 1.91 juta
Melayu 381,000 ribu
Kadazandusun S4 7 ,000 ribu
Bajau 4 I 8,000 ribu
Murut 102.000 ribu
Bumiputera lain 457,000 ribu
Bukan Bumiputera 453,000 ribu
Cina 303.000 ribu
India 12,000 ribu
Lain-lain 138,000 ribu
Bukan Warganegara 790,000 ribu
Jumlah Penduduk 3.51 juta
Sebelum Perang Dunia Kedua.
tidak terdapat sebarang persatuan sosiobudaya peribumi yang jelas dan terarah
di Sabah seperti yang berlaku di negeri-negeri di Tanah Melayu dan Sarawak. Misalnya,
isu pengajaran Bahasa Inggeris di sekolah vernakular Melayu, pelajaran bagi
anak-anak perempuan bumiputera, soal tanah bumiputera dan hutang-piutang petani
bumiputera kepada tauke Cina.Walau bagaimanapun, isu-isu yang diketengahkan ini
kurang mendapat layanan daripada pemerintah kerana dasar pemerintah yang
mengehadkan pengajaran bahasa Inggeris dan alasan kekurangan dana bagi
mendirikan sekolah untuk anak-anak perempuan.
Persatuan yang dimaksudkan
ialah Klub Muslim Jesselton (The JesseIton Muslim Club) yang ditubuhkan pada 28
Januari 1933 dan diketuai oleh Mohammad Yaakub dan Haji Mohammad Shamsudin
Osman. Persatuan ini dirasmikan oleh Residen lesselton sendiri iaitu Residen I Maxwell.
Seorang ahli Persaudaraan Sahabat
Pena Malaya (PASPAM) Brunei, Mohd. Zain Wali dikhabarkan telall menghadiahkan
sebuah novel Melayu bertajuk “lakah Salmah” kepada ahli PASPAM Tawau semasa
beliau berkunjung ke sana pad a bulan Ogos 1939. Seterusnya, seorang tokoh
PASPAM Labuan, Zakaria Gunn mengadakan lawatan sambil belajar di eawangan yang berhampiran
iaitu Brunei pada 15 Julai 1939. Kebanyakan ahli PASPAM terdiri daripada guru
sekolah Melayu, pegawai rendah kerajaan dan peniaga keci!. Kegiatan PASPAM ini
terhad di bandar-bandar yang mempunyai kemudahan perhubungan dan bcrlegar dalam
kalangan mereka yang berpendidikan dan celik huruf.
Gambar 3 : Buku Iakah Salmah?
Dalam kegiatan berpersatuan,
bahagian Tawau merupakan antara bahagian yang aktif sejak sebelum Perang Dunia
Kedua. Kedudukan Tawau yang bersempadankan Indonesia dan berfungsi sebagai
bandar pelabuhan serta pengeluar hasil keluaran pertanian dan pembalakan telah
banyak menarik kedatangan orang keluar masuk dari pelbagai pelosok Nusantara
termasuk Jepun dan Cina. Kehadiran permastautin orang luar secara tidak
langsung membawa budaya luar sama ada negative dan positif. Antaranya ialah
kemasukan unsur nasionalisme Indonesia dan kesedaran penduduk Islam (keturunan
Arab dan India Islam) dalam kalangan mereka telah melahirkan
persatuan-persatuan sosiobudaya dan agama. Di bawah bimbingan Hj. Abu
BakarTitingan dan OKK Hj. Zainal Daeng Kerahu, PIT telah digerakkan untuk kebajikan
dan kesejahteraan masyarakat Islam di Tawau. Penubuhan persatuan berpaksikan
Islam yang dimulakan di Tawau itu telah membawa kepada kewujudan persatuan-persatuan
Islam di pantai barat Sabah seperti Persatuan Islam Putatan, Persatuan Islam
Sembulan dan Persatuan Islam Sabah. Persatuan-persatuan ini kemudiannya
bergabung di bawah satu persatuan yang lebih besar dengan nama Pertubuhan Islam
Seluruh Sabah (United Sabah Islamic Association).
Gambar 4 : Kedudukan daerah
Tawau
Menjelang pengumuman gagasan
Malaysia pada Mei 1961 telah menunjukkan penglibatan pemimpin-pemimpin
Kadazandusun seperti Stephens dalam Angkatan gaya Baru (AGABA) mulai
berkurangan. Pernimpin-pemimpin tersebut bergerak aktif dalam kegiatan
Persatuan Kadazan yang lahir daripada Kadazan Youth Association pada tahun
1958. Kejayaan mendapatkan pengiktirafan Pesta Kaamatan sebagai hari pelepasan
umum telah memberi rangsangan kepada orang Kadazandusun untuk memikirkan
langkah ke arah menyatupadukan orang Kadazandusun-Murut di seluruh Sabah. Pad a
bulan Mac 1960, Persatuan Kadazan telah bersetuju untuk membentuk satu
organisasi pusat yang dikenali sebagai United National Kadazan Organisation (UNKO).
Pada peringkat ini, UNKO belum berfungsi sebagai parti politik. Hanya apabila
gagasan Malaysia diumumkan, cadangan menjadikan UNKO badan pusat bagi persatuan
kebudayaan seluruh Sabah bertukar menjadi badan politik dengan nama yang sarna
bagi membela kepentingan orang Kadazandusun dan Murut.
Persatuan Kadazan ditubuhkan
untuk memaju dan memperluaskan penggunaan bahasa, budaya dan pendidikan orang
Kadazan. Melalui persatuan ini masyarakat Kadazan dapat menyuarakan tuntutan
dan pandangan mereka berkaitan dengan perkara-perkara penting yang menyangkut
masyarakat mereka kepada pemerintah penjajah British. Antara tuntutan yang
berkesan dan dilaksanakan pemerintah ialah mengiktiraf Pesta Menuai sebagai
hari kelepasan am negeri Sabah. Pengiktirafan tersebut telah memarakkan lagi
semangat kebangsaan dan perpaduan orang-orang Kadazan.
Pada awal pembentukannya, UNKO
mendapat sokongan besar daripada kalangan orang Kadazandusun dari Penampang dan
Papar. Keahliannya terbuka kepada orang Kadazandusun sahaja. Akan tetapi,
kemunculan United Sabah National Organization (USNO) yang membuka
keanggotaannya kepada semua masyarakat bumiputera Sabah telah menyebabkan dasar
keahlian UNKO tergugat kerana ramai bumiputera Dusun yang tidak bersetuju
dengan penggunaan perkataan Kadazan telah menyertai USNO. Golongan orang Dusun
ini khuatir tentang kedudukan mereka yang kurang maju dari segi pendidikan dan
ekonomi akan mudah didominasi oleh orang Kadazan Penampang yang jauh lebih maju
dalam aspek pendidikan dan ekonomi.
Kebanyakan orang Kadazandusun
Penampang dan Papar menganggap perkataan Dusun mengandungi konotasi yang
negatif iaitu "orang mundur" "kasar", "orang
kampung" dan "primitif', manakala istilah Kadazan itu mengandungi
makna "keagungan", "seman gat yang baik", "moden"
dan "berpendidikan".19 Walaupun pemerintah dengan rasminya menerima
penggunaan perkataan Kadazan sebagai salah satu kategori kumpulan etnik
bumiputera Sabah pada tahun 1963, masih ramai masyarakat Dusun dari pedalaman
seperti pemimpin orang Dusun Keningau iaitu G.S.Sundang dan O.K. Sed oman dan
Datu Indan Kari yang enggan menerima pakai istilah itu. Pertikaian mengenai
penggunaan kedua-dua nama ini telah membawa kepada kumpulan yang menentang
penggunaan nama Kadazan menubuhkan parti United National Pasok Momogun (Pasok
Momogun) pimpinan G. S. Sundang. Kontroversi penggunaan istilah ini berlarutan
hingga tahun 1990-an. Sebagai jalan penyelesaian akhirnya kedua-dua pihak
bersetuju menggabungkan kedua-dua perkataan itu menjadi Kadazandusun dan diterima
pakai secara rasmi pada tahun 1998.
Gambar 5 : Kaum Kadazandusun
Keterlibatan persatuan dalam
populasi Sabah memainkan peranan penting dalam membentuk kesatuan. Kemasukan persatuan
Islam ke Sabah memberi impak besar terhadap kesedaran pendidikan kaum wanita. Ini
menunjukkan kaum wanita juga perlu terlibat dalam proses pembelajaran.
Yang benar,
Muhammad Amin bin Shahrudin
Sukarelawan Misi TURDA 5.0
Sabah
Rujukan
Sabihah Osman. (1985). Pembangunan Politik Sabah: Satu Penelusuran
Sejarah. Universiti Malaysia Sabah. Diambil dari http://www.ums.edu.my/fksw/images/files/BIL14-2008/Pembangunan%20Politik%20Sabah.pdf
Comments
Post a Comment