PENDIDIKAN DI SABAH
PENGENALAN
Sebelum
kedatangan orang Eropah, tidak banyak catatan tentang pendidikan di Sabah.Bagaimanapun oleh kerana terdapat
segelintir ahli masyarakat yang tahu berbahasa Melayu maka diandaikan bahawa
tentu terdapat pusat-pusat madrasah di sepanjang pantai barat yang majoriti
penduduknya adalah muslim.
Pada tahun 1883,
sebuah sekolah telah dibuka di Sandakan oleh pihak misionari Roman Katolik.
Pada masa yang sama juga sebuah lagi sekolah ditubuhkan di Inobong Penampang
oleh pihak yang sama dan sehingga awal abad ke-20, terdapat tujuh sekolah
mission yang diselenggarakan oleh pihak misionari Roman Katolik serta Anglikan
di Sabah. Peranan kerajaan untuk terlibat sama dalam penyediaan pendidikan
hanya bermula pada tahun 1915 apabila sekolah rendah pertama dibuka di Kota
Kinabalu yang pada masa itu dikenali sebagai Jesselton. Sehingga tahun 1926,
pendidikan sekolah rendah telah dilaksanakan dalam bahasa Inggeris, bahasa
Melayu, bahasa Cina dan juga bahasa Kadazan. Pada masa tersebut bilangan sekolah
rendah adalah sebanyak 89 buah dengan jumlah murid sebanyak 3,142 orang.
Semasa Perang Dunia
Kedua, pelaksanaan pendidikan masih lagi diteruskan tetapi kurikulumnya adalah
berdasarkan kepada falsafah Jepun. Pengajaran bahasa Jepun adalah diwajibkan
dan sebarang pengaruh barat tidak dibenarkan. Bagaimanapun keadaan ini berubah
setelah kekalahan pihak Jepun pada tahun 1945. Seterusnya pengaruh British
dalam bidang pendidikan bertapak semula. Pada tahun berikutnya, Sabah telah
menjadi tanah jajahan British dan seorang pengarah pendidikan kemudiannya
dilantik. Seterusnya pelan pendidikan lima tahun telah digubal dan dilaksanakan
semasa tempoh 1947 – 1952. Antara perkara yang ditekankan dalam pelan
pendidikan ini adalah, i. enam tahun pendidikan sekolah rendah untuk semua, ii.
pembenterasan buta huruf, iii. pendidikan kesihatan dan pertanian, iv.
pendidikan untuk kanak-kanak perempuan dan v. latihan vokasional. Dalam sistem
pendidikan berkenaan, bahasa Inggeris diberikan kedudukan yang istimewa.
Tahun-tahun 1950-an
menampakkan satu perkembangan yang baru dalam pendidikan di Sabah. Pada
masa-masa ini, Lembaga Pendidikan Sabah
dan lembaga-lembaga pendidikan di peringkat
daerah telah ditubuhkan. Antara fungsi lembaga-lembaga ini adalah untuk
memberikan nasihat serta laporan kepada pihak kerajaan tentang segala
pertanyaan terhadap polisi, kandungan peraturan-peraturan serta apa-apa perkara
yang menjejaskan perkembangan pendidikan di Sabah. Pada lingkungan masa ini
juga, sebuah sekolah menengah pertama telah ditubuhkan, iaitu Maktab Sabah yang
terletak di Kota Kinabalu. Seterusnya pada akhir era kolonial iaitu pada tahun
1963, terdapat 489 sekolah rendah dan 30 sekolah menengah dengan jumlah murid
sebanyak 63,482 di sekolah rendah dan sebanyak 6,575 murid di sekolah menengah.
Selain daripada itu, pada masa itu juga terdapat sebuah sekolah perdagangan
dengan jumlah pelajar sebanyak 147 orang.
Setelah menyertai
Malaysia, pendidikan di Sabah telah menjadi tanggungjawab Kerajaan Persekutuan.
Perihal pendidikan ini terkandung dalam Akta Pendidikan (1961) yang kemudiannya
dikembangkan ke Sabah pada tahun 1976.
Dalam
tempoh 25 tahun itu (1963 – 1988), bidang pendidikan di Sabah memperlihatkan
perkembangan serta perubahan yang
mengkagumkan. Antara perubahan yang paling penting dalam tempoh tersebut ialah
pendemokrasian pendidikan yang bererti pendidikan secara percuma dan bersifat
serwajagat. Perubahan ini amat ketara apabila terdapat pertambahan bilangan
murid yang ramai, iaitu pada tahun 1963 dengan hanya 70,057 murid sahaja tetapi
telah meningkat kepada 326,254 pada tahun 1988. Pertambahan bilangan murid ini
memperlihatkan pertambahan hampir lima kali ganda. Masa-masa ini juga
memperlihatkan perubahan bahasa pengantar daripada bahasa Inggeris kepada
bahasa Melayu kecuali sekolah rendah Cina. Bagaimanapun, tahun 1983 merupakan
titik penting dalam perkembangan pendidikan apabila kerajaan melaksanakan
kurikulum baru di sekolah rendah. Seterusnya pengenalan kurikulum yang baru
juga dilaksanakan di sekolah menengah pada tahun 1988. Kurikulum baru ini amat
penting kerana ia adalah berlandaskan kepada falsafah pendidikan yang
berorientasikan masyarakat dan negara bangsa Malaysia.
PERKEMBANGAN
DAN PEMBANGUNAN FIZIKAL
Pada masa-masa awal
kemerdekaan, usaha-usaha pembangunan pendidikan yang dilakukan oleh Jabatan
Pendidikan adalah berdasarkan kepada polisi yang digubal oleh Lembaga
Pendidikan Sabah. Kemudiannya apabila Jabatan Pendidikan diintegrasikan
sepenuhnya dengan sistem persekutuan, polisi pendidikan kebangsaan telah
diadaptasi dan digunapakai di Sabah. Bagaimanapun terdapat sedikit perbezaan di
antara dua sistem ini. Secara dasarnya, polisi pendidikan kerajaan persekutuan
adalah untuk i. Menyediakan tempat belajar bagi semua kanak-kanak dalam
lingkungan umur belajar di sekolah rendah dan seterusnya di peringkat sekolah
menengah, ii. Membangunkan kemudahan dan prasarana pendidikan, terutama di
kawasan luar bandar dalam usaha untuk merapatkan jurang perbezaan kemajuan
dengan masyarakat bandar, iii. Membangunkan latihan vokasional di samping
membangunkan kemudahan latihan perguruan, dan iv. Membangunkan kemudahan
pendidikan serta perkhidmatannya dalam usaha untuk mempertingkatkan kualiti
pendidikan.
Sehingga itu, kerajaan
persekutuan sejak tahun 1965, telah memperuntukkan sebanyak $982.15 juta
melalui lima Pelan Pembangunan Malaysia. Ini adalah bukti sokongan dan komitmen
kerajaan persekutuan terhadap pembangunan pendidikan di Sabah. Dalam analisis
perbelanjaan bagi empat Pelan Pembangunan Malaysia, terdapat sedikit kurangan
daripada jumlah peruntukan yang sepatutnya (19%). Ini disebabkan ia dibawa ke
Pelan Pembangunan Malaysia yang seterusnya kerana terdapat sedikit kelewatan
dalam pembangunan pendidikan di Sabah. Antaranya ialah kelambatan memperolehi
tanah, masalah perhubungan dan sebagainya. Seterusnya prestasi perbelanjaan
pembangunan telah meningkat kepada 89% pada akhir Pelan Pembangunan Malaysia
keempat.
Satu ciri yang
menonjol dalam Pelan Pembangunan Malaysia ketiga dan keempat ialah perbelanjaan
yang banyak dalam program-program pembangunan kemudahan pendidikan terutama
sekali di kawasan luar bandar. Dalam tempoh sepuluh tahun tersebut, sebanyak
128 buah sekolah rendah, 24buah sekolah menengah dan 3 buah sekolah vokasional
telah dibina. Selain daripada itu, dua buah maktab perguruan juga telah siap
dibina di Sandakan dan Keningau. Pendidikan melalui radio dan televisyen juga
telah diperkenalkan bersama-sama dengan pembekalan alat radio, TV dan
generator. Usaha-usaha ini juga diteruskan dalam Pelan Pembangunan Malaysia
kelima dengan pengwujudan pusat-pusat sumber di peringkat sekolah dan daerah di
seluruh negeri. Walaupun terdapat sedikit kemelesetan eknonomi yang menjejaskan negara, tetapio Kerajaan
Persekutuan telah meneruskan usaha pembangunan pendidikan di negeri ini. Dalam
masa Pelan Pembangunan Malaysia yang kelima, Kerajaan Persekutuan telah
memperuntukkan sebanyak $306.72 juta bagi pelbagai program pembangunan
pendidikan di negeri ini.
Pendidikan
di Rumah Putera Harapan (RPH), Ranau Sabah
Sebelum
kami bertolak ke Kampung Sumbilingon, kami menetap terlebih dahulu di RPH. Anak-anak
di RPH ini terdiri daripada anak yatim piatu dan anak-anak orang miskin. Mereka
tinggal di sini dan segala pembiayaan dari segi makanan, pakaian dan pendidkan
telah ditanggung oleh pihak RPH. Anak-anak ini mempunyai dua sesi persekolahan
di mana sesi pagi dan sesi petang.
Kami
iaitu sukarelawan Unisel telah diberi peluang untuk menyertai program Turun ke
Desa di Sabah (TURDA). Di sini bermulalah misi pendidikan kami. Kami telah
mengajar anak-anak ini mengaji ketika waktu lapang. Tidak lupa juga kami telah
melalukan solat jemaah bersama di surau. Pada waktu sebelah petang pula, kami
mengajak anak-anak RPH. Aktiviti yang kami jalankan adalah permainan sepak
takrwa, badminton dan tarik tali.
PENDIDIKAN
di SEKOLAH SRI GABUNGAN
Di
sekolah , para sukarelawan telah mengajar anak-anak murid subjek Matemaik,
Sains dan Bahasa Inggeris. Murid-murid di sekolah ini mudah untuk mempelajari
subjek matematik dan sains tetapi subjek bahasa inggeris mereka agak sukar
memahami. Mereka sangat tertarik akan eksperimen yang telah dilakukan oleh
Farzana. Walaupun mereka tidak memahami apa subjek bahasa Inggeris tetapi
mereka terhibur akan permainan yang dinamakan “ touch me “.
PENDIDIKAN
DI KAMPUNG TANID
Di
Kampung Tanid pula, beberapa orang sukarelawan telah mengajar tahsin solat. Di
sini sukarelawan mengajar orang kampung yang terdiri daripada kanak-kanak dan
orang tua. Walaupun mereka sudah berusia, tetapi semangat mereka untuk belajar
itu sangat tinggi. Di Kampung ini tenaga pengajar sangat kurang untuk mengajar
ilmu agama.
Selain
daripada tahsin solat, kami juga adakan aktiviti sukan bersama anak-anak. Hal
ini kerana bagi menarik minat kanak-kanak untuk hadir ke surau dengan lebih
ramai secara tak langsung mereka akan diajar mengaji.
PENDIDIKAN
DI KAMPUNG SUMBILINGON
Di
Kampung Sumbilingon, kami telah mengajar kanak-kanak asas fardhu ain dan bacaan
mengaji yang terdiri darpada al-quran dan iqra. Setiap hari kami akan mengajar
mereka kerana Ustaz Samlin tidak dapat mengajar atas urusan lain. Kanak-kanak
di sini sangat semangat kerana terdapat ustazah dan ustaz yang akan mengajar
mereka. Meskipun umur mereka masih kecil tetapi ada yang sudah mula membaca
al-quran. Selain
itu, kami juga mengajar mereka cara-cara mengambil wudhu dengan menggunakan air
sungai.
PENDIDIKAN
DI KAMPUNG MALINSAU DARAT
Kampung
ini ialah destinasi terakhir untuk kami mengajar tahsin solat dan fardhu ain
sebelum pulang ke Kota Kinabalu. Di kampung ini, warga-warga desanya tidak
ramai yang ingin belajar kerana agamanya telah bercampur Islam dan Kristian.
Meskipun makcik-makcik
ini sibuk dengan kerjanya tetapi mereka tidak akan lepaskan peluang untuk
belajar agama. Mereka juga bersemangat kerana dengan kehadiran kami, kami dapat
membetulkan cara bacaan solat dan mengaji.
PENDIDIKAN
DI SEKOLAH AGAMA RAKYAT
Ini
ialah Sekolah Agama Rakyat yang terletak di Bandar Sierra, Kota Kinabalu. Di
sekolah ini terdapat dua orang guru yang
bernama Nurriati binti Ali Omar dan Nurashikin Izzatil binti Ahmad. Di sini,
Aisyah telah mengajar hukum tajwid kepada anak-anak murid.
Selain daripada
mengajar hukum tajwid, kami juga mengajar mereka membuat eksperimen iaitu mengenali
warna pelangi yang diketuai oleh Farzana. Di samping itu, terdapat aktiviti lain seperti senaman, mengajar azan dan maksudnya serta berkongsi sirah nabi-nabi.
Comments
Post a Comment